Podatek leśny od osób fizycznych i prawnych

Miejsce złożenia wniosku/załatwienia sprawy:

Biuro Obsługi Interesanta (pokój nr 1) / Pokój nr 12 (I piętro)

Godziny przyjmowania klientów:

W godzinach pracy Urzędu

Podatnik:

Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które są:

  • właścicielami lasów
  • posiadaczami samoistnymi lasów
  • użytkownikami wieczystymi lasów
  • posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego

Obowiązek podatkowy:

Osoby fizyczne są obowiązane złożyć informację o lasach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru.
Informacje składa się organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub o zaistnieniu zmian stanu faktycznego.
Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku rolnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym).

Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa są obowiązane składać deklarację na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru.

Deklarację składa się w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przypadku zaistnienia zmian stanu faktycznego należy skorygować deklaracje na podatek leśny w terminie 14 dni od ich zaistnienia.

UWAGA:
Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawowych.

Opłaty:

  • złożenie informacji/deklaracji - bez opłat
  • opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)

Opłatę skarbową można uiścić w siedzibie Urzędu Miejskiego lub wpłacić na konto: PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 55 1020 5095 0000 5402 0011 2458

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy (art. 139 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa).

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu, Al. Wyzwolenia 24, za pośrednictwem Burmistrza Szczawna-Zdroju w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Podatek leśny można wpłacać:

  • bez prowizji: w placówkach PKO Bank Polski S.A.
  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej
  • w placówkach bankowych na rachunek bankowy wskazany w decyzji w sprawie wymiaru podatku leśnego (dla każdej nieruchomości prowadzony jest indywidualny rachunek bankowy) lub na poczcie

Uwaga!
Uiszczając podatek za pośrednictwem banku należy pamiętać, aby dokładnie wypełnić przelew:

  • zaznaczyć, że chodzi o podatek leśny
  • oznaczyć okres (ratę), na który ma zostać zaksięgowana wpłata
  • starannie wpisać dane podatnika

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym;
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.

Wymagane wnioski i dokumenty:

dla osób fizycznych:

  • akt notarialny lub umowa dzierżawy lub postanowienie Sądu

dla lasu nabytego przed dniem 30.06.2019 r.:

  • formularz IL-1 – informacja o lasach,
  • formularz IL-1/A - część uzupełniająca dane o nieruchomościach leśnych ,
  • formularzIL-1/B - część uzupełniająca dane o zwolnieniach w podatku leśnym (gdy las podlega ustawowemu zwolnieniu)

dla lasu nabytego po dniu 30.06.2019 r.:

  • formularz IL-1 (od 1 lipca 2019 r.) – informacja o lasach,
  • formularz ZIL-1 - załącznik do informacji o lasach, dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu 
  • formularz ZIL-2 - załącznik do informacji o lasach, dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania
  • formularz ZIL-3 - załącznik do informacji o lasach, dane pozostałych podatników

dla osób prawnych:

  • akt notarialny lub umowa dzierżawy lub postanowienie Sądu,
  • formularz DL-1 - deklaracja na podatek leśny
  • formularz ZDL-1 - załącznik do deklaracji na podatek leśny, dane o przedmiotach
  • opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  • formularz ZDL-2 - załącznik do deklaracji na podatek leśny, dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania (w przypadku gdy las podlega ustawowemu zwolnieniu)

Komórka odpowiedzialna:

Wydział Finansowy (pokój nr 12)
74 849 39 12

 

Wytworzył:
Agnieszka Królikowska
Udostępnił:
Piechaczyk Paula
(2004-12-15 11:11:25)
Ostatnio zmodyfikował:
Agnieszka Królikowska
(2024-04-17 11:01:03)